2018
rok
5
Kaďas, Fintil, Kladivoun, Gusta / řidič: Kaďas ml.
1265km
délka trasy
12530m
převýšení
Finsko, Švédsko, Norsko, Dánsko Skandinávie
Letošní cesta na Severní polární kruh započala již ve 3:30 v Úpici. Poté následoval let z Prahy do Rovaniemi přes Kodaň a Helsinky. Přistání proběhlo bez problému na letišti ve 14:30 místního času. Zde jsme po rychlém převlečení a připravení, započali první etapu dvoukilometrovým přesunem na hranici severního polárního kruhu. Po krátké pauze jsme absolvovali zbytek etapy cca 70 kilometrů do prvního ubytování. I za špatných předzvěstí z doprovodného vozidla, jsme trasu jeli za příjemných 8 stupňů, doprovazených sluncem. Po ubytování se ve vesnici Ylitornio ve Finsku následovala večeře, sauna a ochlazení v místním jezeře o teplotě cca 10 stupňů. Nyní na nás čeká už jen pivo a odpočinek. Až se setmí jdeme spát.Druhá etapa započala o půl 9 ráno a to po spánku bez tmy. Vyrazili jsme na etapu dlouhou 190 kilometrů končící ve městě Sörbyn. Cesta nám začala za krásných 8 stupňů, následně se ale oteplilo až na příjemných 15 stupňů. 45 kilometrů z této etapy probíhalo po šotolinových cestách, na které nezapomene převážně Libor, který tuto etapu započal defektem na čtvrtém kilometru a na osmém kilometru. Poté už vše probíhalo bez větších komplikací. Po ubytování, dobré večeři se jdeme podívat po okolí a za hlavně za kulturou. Poté následuje už jen odpočinek a příprava na další etapu.
3. etapa nám započala v 7:30 ráno. Ze začátku probíhala za mírného deště, v průběhu dne se však postupně začalo oteplovat a vyjasňovat. Etapa dlouhá 230 kilometrů probíhala v pohodě do 110. kilometru, kde jsme opět vjeli na naší oblíbenou šotolinu, na které jsme strávili krásných 45 kilometrů. Samozřejmě se to neobešlo bez následků. Gusta dvakrát defekt předního kola a po patnácti kilometrech i zadního. Poté začala v týmu menší panika týkající se počtu duší. Po projetí šotolinového úseku a návratu na asfaltovou cestu přišla v týmu úleva, že nejhorší je za námi. O to větší překvapení bylo, když po pěti kilometrech na normální silnici Libor opět defekt předního kola, které vyžadovalo jeho výměnu. Dále zbytek etapy proběhl bez problémů až na zjištění, že není zajištěno plánované ubytování. Návrh na pokračování v další etapě byl následně ihned zamítnut, a tak se shánělo náhradní ubytování. To se nakonec podařilo sehnat v cca 9 kilometrů vzdáleném kempu. Následovala dobrá večeře a odpočinek spojený s nabíráním sil na další etapu.
4. etapa nám začala ve stejném čase jako ta předtím. K této etapě toho nejde moc co říct, asi jen, že to byla naprosto krásná cyklistika. Celá etapa dlouhá 256 kilometrů probíhala nádhernou místní krajinou, kterou jsme se kochali. Etapa se obešla bez problémů, doprovázená slunečným počasím o teplotě až 25 stupňů. Tato etapa ušetřila hodně sil, které přijdou určitě vhod do dalších dní. Po dojetí do cíle zavládlo u týmu společné přesvědčení, že tato etapa byla ze všech pěti ročníků nejkrásnější. Následně jsme se ubytovali, dali si dobrou večeři a možná i dojde na nějaké chytání ryb. Pak už jen odpočinek a příprava na další den.
5. etapa naplánováná jako odpočinková, v délce 205 kilometrů, se změnila v pravý opak. Začalo to už po vyjetí v 7:30, kdy jsme volili před variantou A, vrátit se 7 kilometrů po včerejší etapě a pokračovat dál po státní cestě nebo před variantou B, která byla předem naplánováná. Vyhrála varianta B, že žádný kilometr navíc se nepojede. Samozřejmě po cca 15 minutách skončil asfalt a začal námi velmi oblíbený šotolinový povrch o délce cca 25 kilometrů, který jsme po nabraných zkušenostech z minulých etap zvládli bez problémů. Poté cesta ubíhala 80 kilometrů do první zastávky v pohodě, po lehkém obědě v místní restauraci jsme si naplánovali další zastávku po 40 kilometrech ve městě Sundsvall, ve kterém jsme si chtěli udělat pauzu na kávičku. V tuto dobu se etapa změnila, město Sundsvall jsme nějakým záhadným způsobem minuli, i když leželo u moře, které jsme viděli. Po tomto jsme se rozhodli, že dokončíme etapu a nikde stavět nebudeme. Nenalezení města bylo asi to nejmenší, nejdřív nás cesta navedla na nějaký dřevařský závod, poté do lesů, kde to připomínalo MTB Rallye Sudety. Když jsme se konečně dostali na státní silnici, tak nás čekala další dávka 30 kilometrů navíc do cíle etapy, při kterých ještě Gusta okusil zemskou přitažlivost a tvrdost švédského asfaltu. Samozřejmě pak následoval konečný 10 kilometrový úsek po šotolině do místa ubytování. V týmu panuje menší rozpačitost nad značením místních cest, proto jdeme přeplánovat následující etapu, abychom si ji užili. Jediné pozitivum na této etapě je chycená večeře v podobě 50 cm pstruha. Spánek bude pro jednoho z týmu asi bezesný.
6. etapa s cílem ve 244 kilometrů vzdáleném městě Orsa započala poměrně dlouho a to až v 8 hodin. Po včerejších nepříjemnostech se nikomu nechtělo moc vstávat. Začátek etapy probíhal už klasicky po 35 kilometrovém úseku po šotolině. Naštěstí opět bez defektu a po najetí na státní silnici jsme pokračovali za jasného, ale studeného počasí do městečka Bollnäs na 120. kilometru. Zde jsme lehce poobědvali a pokračovali dál na trase. Po jedné pauze na 190. kilometru jsme úspěšně dorazili do místa ubytování. Tato etapa nám vzala hodně sil. Po lehké večeři ještě následoval čerstvý pstruh na grilu a teď už jen odpočinek a vytoužený spánek.
7. etapa započala ráno v 7 hodin do 260 kilometrů vzdáleného města Hamar. Začátek etapy probíhal za vytrvalého deště a při teplotě 5 stupňů. Po 90 kilometrech jsme museli udělat první neplánovanou přestávku, kde jsme vzali za vděk místní pizzerií. Zde jsme přes hodinu rozmrzali a přitom řešili, jak a jestli vůbec tuto etapu dokončíme. Do konce zbývalo ještě 170 kilometrů. Nakonec jsme se rozhodli etapu dokončit s častějšími přestávkami. Poprvé jsme se převlékli do suchého a vyrazili dál bojovat. Naštěstí déšť ustál, takže jsme dorazili na 120. kilometr na hranice Norska, kde jsme udělali druhou pauzu. Opět jsme se převlékli do suchého a pokračovali dál. Třetí přestávku jsme měli naplánovanou na 190. kilometr, kde jsme si dali lehkou večeři a opět se převlékli do suchého. Poté jsme už za jasné oblohy dorazili do cíle. V cíli jsme byli kolem 10. hodiny. Následovala večeře, vytoužený odpočinek a příprava na závěrečnou etapu do cílového města Oslo.
8. závěrečná etapa s cílem ve 140 kilometrů vzdáleném městě Oslo. Etapa nám započala v 9 hodin ráno za deštivého a hodně větrného počasí, kdy průměrná rychlost klesala pod 20 km/h. Další nepříjemnosti nás potkaly na trati, kdy jsme opět vjeli na oblíbený šotolinový úsek, kde Gusta namotal (utrhl) přehazovačku. Po rychlé opravě a zkrácení řetězu byla snaha nějak do cíle dojet, avšak cca po 5 kilometrech po důkladnější prohlídce kola, byla zjištěna závada neumožňují pokračování a dojetí do cíle. Poté musel Gusta počkat na doprovodné vozidlo a trasu dojet v něm. Zbylá část týmu za stálého a silného protivětru dorazila v 19.30 hod zdárně do cíle. Tým se opět nevyhnul problémům s navigováním do cíle… (stavebniny, soukromé pozemky, lesní cesty...) Následovala večeře a odpočinek v kempu v cílovém městě Oslo. Zítra nás čeká vytoužený den volna.
3. etapa nám započala v 7:30 ráno. Ze začátku probíhala za mírného deště, v průběhu dne se však postupně začalo oteplovat a vyjasňovat. Etapa dlouhá 230 kilometrů probíhala v pohodě do 110. kilometru, kde jsme opět vjeli na naší oblíbenou šotolinu, na které jsme strávili krásných 45 kilometrů. Samozřejmě se to neobešlo bez následků. Gusta dvakrát defekt předního kola a po patnácti kilometrech i zadního. Poté začala v týmu menší panika týkající se počtu duší. Po projetí šotolinového úseku a návratu na asfaltovou cestu přišla v týmu úleva, že nejhorší je za námi. O to větší překvapení bylo, když po pěti kilometrech na normální silnici Libor opět defekt předního kola, které vyžadovalo jeho výměnu. Dále zbytek etapy proběhl bez problémů až na zjištění, že není zajištěno plánované ubytování. Návrh na pokračování v další etapě byl následně ihned zamítnut, a tak se shánělo náhradní ubytování. To se nakonec podařilo sehnat v cca 9 kilometrů vzdáleném kempu. Následovala dobrá večeře a odpočinek spojený s nabíráním sil na další etapu.
4. etapa nám začala ve stejném čase jako ta předtím. K této etapě toho nejde moc co říct, asi jen, že to byla naprosto krásná cyklistika. Celá etapa dlouhá 256 kilometrů probíhala nádhernou místní krajinou, kterou jsme se kochali. Etapa se obešla bez problémů, doprovázená slunečným počasím o teplotě až 25 stupňů. Tato etapa ušetřila hodně sil, které přijdou určitě vhod do dalších dní. Po dojetí do cíle zavládlo u týmu společné přesvědčení, že tato etapa byla ze všech pěti ročníků nejkrásnější. Následně jsme se ubytovali, dali si dobrou večeři a možná i dojde na nějaké chytání ryb. Pak už jen odpočinek a příprava na další den.
5. etapa naplánováná jako odpočinková, v délce 205 kilometrů, se změnila v pravý opak. Začalo to už po vyjetí v 7:30, kdy jsme volili před variantou A, vrátit se 7 kilometrů po včerejší etapě a pokračovat dál po státní cestě nebo před variantou B, která byla předem naplánováná. Vyhrála varianta B, že žádný kilometr navíc se nepojede. Samozřejmě po cca 15 minutách skončil asfalt a začal námi velmi oblíbený šotolinový povrch o délce cca 25 kilometrů, který jsme po nabraných zkušenostech z minulých etap zvládli bez problémů. Poté cesta ubíhala 80 kilometrů do první zastávky v pohodě, po lehkém obědě v místní restauraci jsme si naplánovali další zastávku po 40 kilometrech ve městě Sundsvall, ve kterém jsme si chtěli udělat pauzu na kávičku. V tuto dobu se etapa změnila, město Sundsvall jsme nějakým záhadným způsobem minuli, i když leželo u moře, které jsme viděli. Po tomto jsme se rozhodli, že dokončíme etapu a nikde stavět nebudeme. Nenalezení města bylo asi to nejmenší, nejdřív nás cesta navedla na nějaký dřevařský závod, poté do lesů, kde to připomínalo MTB Rallye Sudety. Když jsme se konečně dostali na státní silnici, tak nás čekala další dávka 30 kilometrů navíc do cíle etapy, při kterých ještě Gusta okusil zemskou přitažlivost a tvrdost švédského asfaltu. Samozřejmě pak následoval konečný 10 kilometrový úsek po šotolině do místa ubytování. V týmu panuje menší rozpačitost nad značením místních cest, proto jdeme přeplánovat následující etapu, abychom si ji užili. Jediné pozitivum na této etapě je chycená večeře v podobě 50 cm pstruha. Spánek bude pro jednoho z týmu asi bezesný.
6. etapa s cílem ve 244 kilometrů vzdáleném městě Orsa započala poměrně dlouho a to až v 8 hodin. Po včerejších nepříjemnostech se nikomu nechtělo moc vstávat. Začátek etapy probíhal už klasicky po 35 kilometrovém úseku po šotolině. Naštěstí opět bez defektu a po najetí na státní silnici jsme pokračovali za jasného, ale studeného počasí do městečka Bollnäs na 120. kilometru. Zde jsme lehce poobědvali a pokračovali dál na trase. Po jedné pauze na 190. kilometru jsme úspěšně dorazili do místa ubytování. Tato etapa nám vzala hodně sil. Po lehké večeři ještě následoval čerstvý pstruh na grilu a teď už jen odpočinek a vytoužený spánek.
7. etapa započala ráno v 7 hodin do 260 kilometrů vzdáleného města Hamar. Začátek etapy probíhal za vytrvalého deště a při teplotě 5 stupňů. Po 90 kilometrech jsme museli udělat první neplánovanou přestávku, kde jsme vzali za vděk místní pizzerií. Zde jsme přes hodinu rozmrzali a přitom řešili, jak a jestli vůbec tuto etapu dokončíme. Do konce zbývalo ještě 170 kilometrů. Nakonec jsme se rozhodli etapu dokončit s častějšími přestávkami. Poprvé jsme se převlékli do suchého a vyrazili dál bojovat. Naštěstí déšť ustál, takže jsme dorazili na 120. kilometr na hranice Norska, kde jsme udělali druhou pauzu. Opět jsme se převlékli do suchého a pokračovali dál. Třetí přestávku jsme měli naplánovanou na 190. kilometr, kde jsme si dali lehkou večeři a opět se převlékli do suchého. Poté jsme už za jasné oblohy dorazili do cíle. V cíli jsme byli kolem 10. hodiny. Následovala večeře, vytoužený odpočinek a příprava na závěrečnou etapu do cílového města Oslo.
8. závěrečná etapa s cílem ve 140 kilometrů vzdáleném městě Oslo. Etapa nám započala v 9 hodin ráno za deštivého a hodně větrného počasí, kdy průměrná rychlost klesala pod 20 km/h. Další nepříjemnosti nás potkaly na trati, kdy jsme opět vjeli na oblíbený šotolinový úsek, kde Gusta namotal (utrhl) přehazovačku. Po rychlé opravě a zkrácení řetězu byla snaha nějak do cíle dojet, avšak cca po 5 kilometrech po důkladnější prohlídce kola, byla zjištěna závada neumožňují pokračování a dojetí do cíle. Poté musel Gusta počkat na doprovodné vozidlo a trasu dojet v něm. Zbylá část týmu za stálého a silného protivětru dorazila v 19.30 hod zdárně do cíle. Tým se opět nevyhnul problémům s navigováním do cíle… (stavebniny, soukromé pozemky, lesní cesty...) Následovala večeře a odpočinek v kempu v cílovém městě Oslo. Zítra nás čeká vytoužený den volna.